Reseberättelse till Kroatien

Reseberättelse Sommaren 23 juni-15 juli 2018.

Efter en del funderingar om vi verkligen skulle lämna Sverige denna vackra försommar för att semestra i ett varmare land så föll valet till slut på Kroatien och det för 13 året, men 2 semestrar har vi tillbringat i Sverige under de senaste 15 åren.

Med facit i hand så var det nästan varmare i Sverige än nere på kontinenten, men det var ju för de varma baden och en säkrare sol som vi valde Kroatien igen.

Vi startar vår resa midsommardagen ifrån Träslövsläge efter en trevlig midsommarafton med familj och vänner.

Första delmålet är Heiligen Hafen och ställplatsen dit vi anlände sen eftermiddag i ett riktigt ruskväder med regnskurar och rejäl blåst, så det blev ingen go början på vår resa precis men det visade sig att det skulle bli bättre😊.

Nästa morgon åkte vi vidare genom Tyskland i ett blandat väder, en planerad resdag med många mil skulle avverkas, vi stannade i Bad Abbach i trakten av Regensburg på en trevlig etagecamping ute på landet, där blev det tid att göra lite kväll trots de många milen med gott grillat och tillbehör. Färskt bröd beställdes till morgonen därpå.

Vi åker vidare mot Zagreb via Slovenien som har infört ett nytt betalsystem som heter Darsgo, en box för bilar över 3,5 ton där vi hade förregistrerat vår bil i systemet hemifrån och skickat in registreringsbeviset. Vi fick ett certifikat när allt var klart och det behövde vi bara visa upp på första Petrol stationen i SLO, där skulle vi få en box att sätta i framrutan men de var slut så vi fick betala på stationen efter en tabell på vår beräknade körsträcka. Kameror fanns monterade på vägarna som registrerade vår framfart, detta fick vi veta på stationen så det var bara att köra vidare efter det att vi hade betalat på vårt Darsgo konto.

Vårt bestämda delmål denna dag var Duga Resa (Karlovac) till en camping som ligger intill en å där man kan fiska och hyra kanot samt ta sig ett dopp. Campingen heter Camp Slapic och ligger en bit ut på landet, campingen har fina hygienutrymmen och priset var överkomligt, vi betalde 18,5 euro just när vi var där. Det fanns också en liten restaurang som var välbesökt. Vi stod på en platå mot några små stugor och på natten så vaknade vi utav att en bil kom hastigt med en kraftig inbromsning, det smällde i dörrar och höga röster hördes, vi blev fundersamma över vad detta var så vi kikade ut och såg då att det var en ambulans, grannarna bakom hade ett handikappat barn som vi förstod hade blivit sjuk, lite dramatik blev det allt denna natt men vi hoppas att allt gick bra med den lille pojken.

Vidare ner mot slutmålet Kroatien och Kamp Seget i Donji Seget vid Trogir, där har vi varit några gånger tidigare på en mindre camping nära vattnet med färre stjärnor och mindre utbud. De stora campingarna är inget som vi väljer i första hand så denna passar oss fint. Vi var på plats lagom vid lunchtid och fick vår plats alldeles nere vid vattnet, det blåste rejält denna dag så markisen fick vara i infällt läge tills dess att det lugnat ner sig, man är ju rädd för Boravinden som kommer så snabbt ifrån land och då gäller det att hålla i grejerna.

När vädret lugnar sig så slår vi läger och det blir sol och bad.

Vi hamnar mitt i Fotbolls VM och det är dags för Sverige att spela mot México och de vinner med 3–1 och man kan se många glada miner eftersom det är många svenskar på campingen.

Vi cyklar normalt en hel del på semestern men inte detta år, det finns en Taxibåt som tuffar’ in till Trogir på ca 10 min och kostar 20 Kuna per person så den använde vi istället.

Trevligt är att strosa omkring i de små gränderna och upptäcka och se sig omkring i den gamla staden. Den finns med på Unescos världsarvslista så en del sevärt finns.

Stora lyxbåtar med besättning glider’ gärna in i hamnen så det är underhållande att sitta och titta på dessa båtar som glänser av allt putsande och som är tjusigt’ upplysta på kvällen.

Vår Cadac grill fick jobba’ mycket denna sommar, vi både stekte, grillade, gjorde grytor samt kokade soppa på den, det är en riktig toppengrill att ha på semestern och kunna tillaga maten utomhus.

Många  svenskar och norrmän var på campingen detta år, så har det inte varit förr om åren men nu har de hittat hit, vi ordnade tillsammans ett strandparty i skymningen, en mysig kväll med nya bekantskaper.

Varje dag under vår semester så möttes ett gäng tanter på stranden, de satt på muren på rad, de satt där och filosoferade och snattrade ’under flera timmar, sedan tog de det obligatoriska doppet.

På kamp Seget stannade vi i 12 nätter vilket är rekord för vår del, vi brukar inte ligga still så länge men i år var det bestämt att vi skulle ligga still.

Semestern börja så lida mot sitt slut och vi ska dra oss norröver och då valde vi att åka några mil till byn Razanac, där har vi inte campat tidigare men vi har varit i byn som ligger en liten bit ifrån Zadar, det är en mindre by med en del övergivna hus där vi hittade en trädgårdscamping 75 meter från havet som var riktigt mysig och dessutom var den billig.

När vi strosade runt i byn så upptäckte vi ett jättehotell alldeles intill strandkanten som stod övergivet som vi var fundersamma över vad som hade hänt, ett fantastiskt bygge som aldrig fick öppna fick vi veta och orsaken var att det saknades något tillstånd (avlopp som inte uppfyllde kraven). Hotellet har stått övergivet så här i ca 20 år och enligt information från bekant i byn så är det inrett med sängar som är bäddade samt allt annat som hör till. Det var klart för öppning men myndigheterna satte då stopp, vilken katastrof för ägaren för det måste ha kostat enorma pengar att uppföra detta komplex som är byggt i sten med allra bästa läge!

Och så tråkigt att ha ett hus som står och förfaller mitt i hjärtat av byn. Vår kamrat som har ett hus där berättade också att den tyska mannen som byggde hotellet numera är borta och hans dotter har fått fick ärva detta bekymmer’ som kanske aldrig får öppna, en riktigt sorglig historia!

Dagen därpå åker vi vidare mot Sverige och Salzburg som var vårt tänkta slutmål denna dag, där hamnade vi på en Panoramacamping som ligger på en höjd och därifrån kan man se en del av Salzburg men eftersom vi anlände sen kväll så det blev ingen tid att utforska Salzburg mer än på håll.

På den lilla restaurangen på campingen åt vi en klassisk Snitzel såklart.

Sista etappen genom Tyskland är inte den roligaste sträckan när man bara ska hem,det blev 83 mil när vi stannade på en liten camping alldeles intill Autobahn i Winsen/Engehausen, den låg perfekt till för att bara slå läger för en natt.

De sista milen till färjan som ska ta oss över till Danmark blir inte så många men innan dess så hinner vi med ett stopp i Burg för att inhandla div. och väl vid färjan så har vi riktig tur, ingen väntan utan bara att köra på den.

När vi anländer till Danmark så är det en jättestor kontroll av både bilar, husbilar samt lastbilar, de gick igenom och kontrollerade både smuggel av människor och sprit, men vi hade tur😊 vi fick köra vidare mot Sverige utan stopp.

Sista natten på vår semester blev i Råå småbåtshamn, en fin liten skånsk by med hög mysfaktor i och kring hamnen.

Sammanfattningsvis så blev semestern riktigt härlig med lugna och sköna dagar samt mycket sol och bad.

Totalt 20 nätter och 460 körda mil så summerar vi semestern 2018.