Semester i Norge sommaren 2022

Vi planerade att åka Atlanthavsvägen, Trollstigen och Geiranger. Eftersom vi var i Ransäter veckan innan så valde vi att åka in i Norge via väg 62. Bunkrade upp i Sysslebäck och körde Trysil och uppåt stannade första natten på en rastplats några mil uppåt.

Dagen efter körde vi småvägar så att vi till slut hamnade på en camping i Oppdal. Vi fick tips om att gå en tur neråt för att titta på älvens fåra och även ett vattenfall. Det var 1 kilometer att gå men det var även 110 meters höjdskillnad. Väl där var det ytterligare 160 m ner till älven som rann därnere men dit gick det inte att gå. Väldigt vackert och det gick även att bada vid vattenfallet.  En jättefin promenad ner men  en tuff promenad upp

Åkte vidare ut mot kusten och övernattade i Kristiansund. Hittade en turistbåt som tog oss runt på sightseeing i hamnen. Hade tyvärr lite regn och ganska svalt väder men vi var förberedda på detta. Hittade en ställplats i hamnen och det blev fort fullt.

Dagen efter regnade det rejält men vi fortsatte åka tunneln och sen vidare Atlanthavsvägen. Efter de 2 första broarna stannade vi på en parkering för natten. Vi tänkte utnyttja dagen för fiske och vi fick torsk till middag. Klarnade upp framemot eftermiddagen och blev ganska skapligt väder.

Startade på fm och körde mot Trollstigen. Vi stannade nedanför och tittade upp med skräckblandat förtjusning. Vi fick rådet att åka efter en turistbuss för de röjer väg. Vi gjorde inte det utan åkte och hade tur för vi mötte ingen buss. Det var en fantastisk resa upp. Väl uppe finns ett turistcentra och även promenadväg för att komma till en platå för att kunna titta ner.

Vi valde att stanna för natten några mil bort men fortfarande uppe på fjället för att dagen efter köra Geiranger. Mycket snö på fjällsidorna och ca 6-7 grader.

Dagen efter fortsatte vi, åkte neråt halva dagen. Geiranger från vårat håll började med att man kör ner. Det var många svängar fram och tillbaka innan vi var nere och fortsatte utmed sjön för att på andra sidan köra upp. Det låg en båt inne men det var så mycket turister så vi stannade inte. Åkte några mil innan vi stannade på en camping. Varmt och soligt och en skön promenad med hunden.

Planeringen var att åka mot Sverige och åka Gulbrandsdalen. Otroligt vackert och många byar. Första stället vi tänkte stanna för natten på var fullbelagt. Vi åkte vidare och hittade en liten ställplats 1 mil ifrån älven och kom fram till en liten sjö med fina promenadvägar.