En sommar resa 2021

Den första längre resan gick till Finland och vi bestämde oss den här gången att ta båtresan mellan Umeå och Vasa.

Eftersom det är en bit att åka till Umeå, blev första stoppet i Njutånger som ligger vid kusten lite söder om Hudiksvall. Det är en liten enkel ställplats vid havet i anslutning till en småbåtshamn. Enkel dusch och toa samt elanslutning finns. Vädret var fint, varm och solig kväll och man får betala vad man tycker det är värt.

Nästa dag fortsatte vi till ställplatsen i Örnsköldsvik. Det var en fin plats utmed havsviken men vi fick flytta på oss p.g.a alla platserna var förbockade så vi fick stå på gräset bredvid.

Lite blåsigt och lite regn.

Färden gick sedan till Umeå där vi parkerade nere vid älven och promenerade i stadens centrum, solig och varmt och en fika smakade bra. Sent på em åkte vi ned till hamnen i Holmsund där färjan utgick ifrån och där övernattade vi. På terminalområdet fanns ett lager av vindkraftverk och dessa levererades ut på kvällen med före- och efterföljande bilar ca: 10st.

Tidig väckning följande morgon, för att ta båten till Vasa. Det var varmt och skönt när vi kom fram, vi promenerade länge i stan tog en fika på torget, och passade på att bunkra upp.

I Finland är det dåligt med ställplatser men hos bensinkedjan ABC som finns över hela landet kan men övernatta utan kostnad. På de flesta stationerna finns det möjlighet att fylla på vatten, tömma toa och gråvatten, det finns även bra restauranger och köpcentra.

Vi övernattade söder om Vasa på ABC.

Följande dag åkte vi söderut och besökte några små orter, Kilen, Sideby och Fladan. Det kändes som om tiden hade stått stilla där. Till Björneborg kom vi sent på em och där stannade vi för natten på en camping som låg alldeles vid Bottenhavet.

Därifrån sneddade vi över till Helsingfors, ingen rolig väg, rak och tråkig men absolut den snabbaste vägen.

Vi tog in på campingplatsen Rastila som ligger öster om H-fors, därifrån är det enkelt att ta tunnelbanan (ca 100 m) in till centrum. I H-fors blev det promenad och passade på att handla på Stockmann samt en fika på cafe Ursula med utsikt över finska viken.

Värt att besöka: Salutorget, Saluhallen, Uspenski katedralen, Esplanaden, Järnvägsstationen, H-fors äldsta cafe Ekberg, designer distriktet, shoppa på Stockmann, tempelplatsens kyrka (insprängd i berg).

Det finns säkert mycket mera att se.

Resan gick vidare till Åbo och i Nådendal kan man besöka Mumin trollens egen ö, som man når via en gångbro. Vi övernattade på ABC i Resö.

Dagen efter var det dags att fortsätta till Åland via Pargas och kustvägen till Korpo. Ett trevligt sätt är att färdas med skärgårdsfärjorna, antingen från Gustavs, norra linjen eller från Galtby, södra linjen som vi valde denna gång.

Man bör boka plats på färjorna i förväg då vissa färjor tar bara två husbilar. Färjorna trafikeras av Ålandstrafiken. Info om tider och pris finns på www.alandstrafiken.ax.

Färjan gick från Galtby via ön Kökar där det var båtbyte samt ett uppehåll på ca 2 tim därefter vidare till ön Föglö där vi stannade för natten.

Följande morgon färja till Ålands fastland med ankomst till Mariehamn. Det första vi gjorde åkte vi till Smakbyn där kocken Mikael Björlund huserar, här åt vi ålandspannkaka som är ett måste när man är på Åland. Vi besökte även Stallhagen där vi smakade på deras berömda öl.

Man kan även besöka Kastelholms slott och museifartyget Pommern.

Vi var några nätter i Mariehamn och övernattade i småbåtshamnen (ingen kostnad).

Det finns en berghäll mellan Mariehamn och Ekerö en plats dit vi söker oss sista kvällen, tittar ut mot havet och solnedgången, bara vågorna hörs, ett tyst farväl till Åland för denna gång.

Dagarna har gått fort och nu var det dags att lämna Åland, vi tog båten från Ekerö till Grisslehamn.