Kanalbåt i England Wales – Maj 2023

Avbrott i husbilslivet och som gamla båtägare blev vår efterlängtade kanalbåtsresa i England en fin upplevelse. 

Tillsammans med våra goda vänner Jan och Eva planerade vi för en kanalbåtsresa i England efter att ha blivit inspirerade av tv programmet  Kanaler båtar och kärlek tänkte vi, kan dom.. kan vi…. 

Sagt och gjort Maj 2023 blev vårt äventyr verklighet. 

Vi landade i Manchester och tog oss vidare med tåg till Crowl en mindre  Engelsk stad där det mesta var stängt och nerlagt och ganska trist tyckte vi, men efter en middag på Indisk restaurang sov vi gott och vaknade med en förväntan om vad vi hade framför oss. Efter en typisk engelsk frukost med bönor, korv, blodpudding, ägg mm gick vi för att inhandla proviant för en vecka på kanalbåt och tog oss sedan med taxi till hamnen i Wrensbury där vår kanalbåt låg förtöjd och väntade på oss. 

Vi fick en snabb information via skärmbåde hur båten fungerade och kanalinformation om hur man tar sig fram i slussar, akvedukter, tunnlar och broöppningar. 

Båten var en typisk kanalbåt på 72 fot ca: 22 meter och bestod av 2 st sovrum med tillhörande toalett och dusch ,välutrustat kök kombinerat med allrum , det fattades oss inget. 

När vi kommit till rätta kom vår instruktör för att informera oss om båtens funktioner och köregenskaper och tips på pubar och bra ställen att stanna till på längs kanalen 

Nu började äntligen äventyret på Llongollen canal 7 dagar längs gränsen England – Wales, vi valde just den kanalen för att det är en av Englands Wales populäraste kanal med många sevärdheter längs kanalen 

Vårt första stopp blev i Grindley Brooks Looks efter en tur på sex timmar med två vevbroar och 4 slussar att öppna och stänga, en uppgift tjejerna tog sitt ansvar i. 

Dag 2 Grindley Brooks – Ellesmere. 

Efter en god natts sömn och vår dagliga morgonpromenad längs kanalen och en god frukost kastade vi loss och vår resa fortsatte i strålande Majsol. I Grindley brooks finns ett system med 3 sammanhängande slussar, slusstrappa, där fanns en ideellt arbetande slussvakt som vi fick lite behövlig hjälp av, en go och glad gubbe som sjung lite ABBA låtar för oss, just här kan det bli långa köer men det löpte på bra för oss men det är mycket vevande och tänkande för att det inte ska gå fel. Efter våra sex slussar följde en fin sträcka utan slussar och vevbroar i fint Engelskt landskap och vi njöt alla av turen. Vi la till i Ellesmere och tog en promenad in till byn för att njuta av en god pubmiddag och inhandling av proviant. 

Dag 3 Ellesmore –Chirk slussar och vevbroar i fortsatt vackert väder längs kanalen idag förtöjde vi strax innan  Chirk och lagade en god lunch på båten som vi njöt av sittande i fören vinkande till alla förbipasserande och med gott kaffe och en liten Whisky efteråt kände vi oss starka för vidare färd.  

Därefter fortsatte färden mot Chirk Aquedukt och tunnel. En fantastisk upplevelse och vilket byggnadsverk Aquedukten är byggd 1796 och är 21 m hög och 220 m lång. 

Tunneln är 421 meter och enkelriktad så det gäller att inte få möte. Det var mörkt i tunneln men vi var försedda med pannlampor hemifrån och såg ljuset från tunnelöppningen framför oss. Det var en fantastisk upplevelse att glida fram mot Chirk Aquedukt och gav en mäktig känsla att glida fram 21 m över marken och njuta av landskapet med får och massa kossor, vår kanaldag avslutades med att vi la till Anglo Wellsh. 

 4 

Nu närmar vi oss vårt slutmål Llongollen men först en kanaltur i dramatisk slingrig och smal kanal där berget sluttade ner mot kanalen på ena sida och brant sluttning mot landskapet på andra sidan, vi nådde Llongollen vid lunchtid men det tog bra med tid att vända båten för förankring åt rätt håll. Här tog vi en promenad till byn för en god lunch och laddning för att vända hemåt mot Wrensburry igen. 

Några dagars kanaltur och mängder av slussar tog vi oss hemåt med en fantastisk upplevelse i bagaget.  

Vi beräknade att vi tog oss igenom ca 40 slussar och ca 10 vevbroar tunnlar och akvedukt. 

Något vi aldrig glömmer. 

Kjell och Helén Andersson 1586